Každý z nás se někdy dostal do situace, kdy se snažil přesvědčit ostatní o svém záměru. Ať už šlo o to nadchnout partnerku pro víkend pod stanem, děti k úklidu pokoje anebo klienta k podpisu obchodní smlouvy. Jak na ostatní zapůsobit tak, aby s vámi souhlasili, ale zároveň neměli pocit, že s nimi manipulujete? Podívejte se na několik ověřených metod.
Výměna času i energie
Jste ochotní někdy ustoupit a přijmout názor někoho druhého? Lidé mají přirozenou tendenci oplácet laskavosti a pamatují si, kdy jim někdo jiný vyšel vstříc. Jakmile od někoho získáte malou pozornost, ať už formou energie, souhlasu, anebo i fyzického dárku či drobnosti, získáte k dané osobě přirozenou náklonost. A osoby, které k vám mají pozitivní vztah budou i ochotněji souhlasit s drobnými ústupky – na oplátku. Tuto skutečnost můžete při svém podnikání, ale i v praktickém životě využít i vy. Zkuste své zákazníky nebo klienty jednou za čas odměnit nějakou milou pozorností. Dárek by ale měl mít spojitost s vaším oborem a měl by dávat smysl, aby si klient nemyslel, že si jej chcete „koupit“.
Poznejte své klienty
Platí to v marketingu a platí to i zde – poznejte svého klienta! Teprve pokud máte představu o tom, jak‘ problémy váš klient řeší, jaké jsou jeho zájmy, priority, preference, dokážete své argumenty přesně cílit. Pokud nevíte, ke komu mluvíte, budete jen střílet argumenty naslepo. Nebojte se ani své publikum cíleně oslovovat, pokud znáte křestní jména, využívejte je. Protistrana tak získá dojem, že jste si bližší a bude osobněji reagovat na vámi připravenou argumentaci.
Přesvědčte je, k čemu chcete vy, slovy, kterým rozumí oni
Je přirozené, že u produktu nebo služby vyzdvihujeme parametry, které jsou unikátní, jedinečné nebo nám přijdou pro daný výrobek podstatné. Ovšem to si nemusí myslet i náš klient nebo nadřízený. V případech, že chcete dotyčného pro něco přesvědčit nebo nadchnout, nemluvte pouze o sobě či důležitosti faktů pro vás. Naopak popište výhody a benefity, které může využít daný člověk.
Tím horším se začíná
Pokud potřebujete přesvědčit svůj tým k většímu pracovnímu nasazení, vždy začněte tou horší zprávou a naopak končete své sdělení optimisticky. Je to proto, že jsme zvyklí více vnímat sdělení na koncích vět, než na začátku – a to především, pokud se ve větě vyskytuje slůvko „ale“. Po něm by vždy měla následovat ta příjemnější část obsahu. Nevěříte? Schválně, jak na vás působí tato sdělení:
„Skončili jsme až čtvrtí, ale byl to náš nejlepší závod sezóny.“
nebo
„Byl to náš nejlepší závod sezóny, ale skončili jsme až čtvrtí.“
První věta končí nadšením, zatímco z té druhé na nás ulpí smutek nebo zklamání, ačkoliv fakta jsou stále stejná.
Vedoucí týmů, manažeři, ale i zaměstnanci či podnikatelé, kteří pracují v kooperaci s dalšími kolegy by si měli podobné techniky osvojit. Bude pro vás jednodušší přesvědčit ostatní o svém nápadu či postupu, aniž byste museli využívat tvrdé direktivní či manipulátorské metody.
Hledáte nové zaměstnání a máte vůdčí schopnosti? Staňte se manažerem prodeje