Jak pracovní, tak soukromý život přináší i situace, které bychom raději přeskočili. Jednou z nich je nutnost vést nepříjemný rozhovor. Ať už jde o peníze, přiznání chyby nebo oprávněné či neoprávněné nařčení, je třeba se důkladně připravit, znát svoji cenu a postavit se k této nemilé povinnosti čelem.
S noblesou a chladnou hlavou
Představte si, že za vámi přijde váš nadřízený a chce s vámi mluvit o velké chybě, která padá na vaši hlavu a stála firmu nemalé peníze. Tato situace má dvě nevýhody: nemohli jste se na ni připravit a nevíte, jestli jde opravdu o chybu na vaší straně. Nejhorší možnou reakcí je ostré vymezení se proti nařknutí. Chybu totiž může udělat každý, i vy. Rozhodně ale není na místě ani opačná škála emocí, jako například pláč a hysterické scény.
Pokuste se zachovat chladnou hlavu a i přes negativní naladění vašeho protějšku veďte asertivní dialog. Pokud se ukáže, že je stížnost oprávněná, nevymlouvejte se a nelžete. Omluvte se a pokuste se navrhnout nápravu. Na váš průšvih se brzy zapomene, ale jak jste na něj reagovali, to si bude celá kancelář pamatovat ještě dlouho. Zkuste to tedy s noblesou.
Rozlučte se bezbolestně
Chcete odejít z práce, těšíte se do nového zaměstnání, ale zbývá ještě nepříjemná povinnost oznámit tuto novinku šéfovi a kolegům? Příliš s tím neotálejte a strhněte náplast co nejrychleji. Hlavní zásadou je začít u šéfa. Není nic horšího, než když se podobně zásadní informaci dozví šuškandou. Myslete i na dobré načasování, nesnažte se ho zastihnout, když má největší spěch, radši požádejte o schůzku třeba e-mailem. Pomůže, když poděkujete za zkušenosti, které si z firmy odnášíte, a přislíbíte pomoc s výběrem nebo zaučováním vašeho nástupce. A nebojte se: dobrý šéf vaše rozhodnutí nakonec pochopí.
Obecné tipy pro každý druh nepříjemného rozhovoru
Je v podstatě jedno, o čem se chystáte mluvit. Pokud vám myšlenka na plánovaný rozhovor způsobuje bolest břicha a raději byste místo něj navštívili zubaře, bude se vám hodit několik univerzálních tipů:
- Dejte si na přípravu dostatek času, ale ne moc. Chcete to přece už mít za sebou, a ne dvě noci nespat.
- Připravte si plán a tahák. Když vám dojde řeč, může vám letmý pohled do poznámek pomoct.
- Projevte empatii. Nezapomínejte, že i vaše protistrana má emoce.
- Zkuste si říct všechny argumenty nahlas.
- Zachovejte klid. Jakmile začne být jednání příliš emotivní, dejte si pauzu.
- Neútočte a zachovejte si tvář.
- Nenechte se urážet. Pokud bude reakce protistrany vyhrocená, jednoduše rozhovor ukončete a upozorněte na to, že pokračovat budete jen ve slušné a věcné diskuzi.
A hlavně nezapomínejte, že i ta nejhorší půlhodina má jen 30 minut, které budou za krátkou chvíli jen vzpomínkou.