Ať už pracujeme z domu nebo se setkáváme s lidmi naživo, princip je vždy stejný. Chceme udělat při komunikaci dobrý dojem. Sepsali jsme několik tipů pro zlepšení projevu, ať už mluveného nebo nonverbálního, které se hodí pro profese: knihovník v knihovně pro děti, pracovník v administrativě, sommelier a jiné. Inspirujte se v našem článku.
Získejte potřebné znalosti, přihlaste se ke zkoušce z profesní kvalifikace a staňte se kvalifikovaným odborníkem. Národní soustava kvalifikací je praktický nástroj, který umožňuje získání plnohodnotné profesní kvalifikace uplatnitelné na pracovním trhu.
Síla prvního dojmu
O tom, že první dojem je jen jeden, jste už určitě slyšeli mnohokrát. Nicméně mnoho lidí si spojuje první dojem v kontextu toho, co řeknou či udělají. Ovšem mnohem důležitější než „co“ je „jak“. A to ne slovy, ale tělem. Neverbální komunikace podle některých výzkumů odpovídá až za 90 % předaných informací. Chcete-li udělat dobrý první dojem, zaměřte se především na následující prvky:
- gestikulace, gesta a pohyb rukou – přílišná gestikulace a rychlé pohyby rukou mohou ukazovat příliš „živelnou energii“, která může při prvním setkání vyvolat strach z agresivního jednání a může být pro posluchače nepříjemná. Vhodnější je naopak nechávat ruce podél těla, ne je křížit na prsou nebo před tělem. Velmi důležité jsou tyto znalosti u nejrůznějších manažerských pozic. Například pro Manažery ubytovacích služeb (a to nejen luxusnějších zařízení) je tato znalost základní součástí etikety.
- upravený vzhled – neměl by být jen doménou žen. Výběrem oblečení dáváme svému komunikačnímu partnerovi najevo, že si jej vážíme a máme k němu úctu. Stylista i textilní návrhář ví, jaké módní kousky jsou vhodné pro konkrétní situaci. Také se rovněž orientuje v módních trendech a vytváří návrhy látek, které nebude mít nikdo jiný. A samozřejmě i on sám si zakládá na svém zevnějšku.
- úsměv – maličkost, která rozhoduje. Zamračený nebo naštvaný výraz není ideálním pomocníkem při vytváření prvního dojmu. Úsměv, samozřejmě ideálně upřímný a opravdový, dokáže prolomit ledy a udělat skvělý první dojem.
Nekřičet, ale ani nešeptat
Sebevědomý, jistý hlas vám pomůže během dalších částí vašeho projevu. Je dobré se ještě před samotnou přednáškou nebo jednáním rozmluvit. Ujistěte se, že znáte hlavní body svého pojednání, což vám pomůže zvednout sebevědomí. V případě, že jsme nervózní, se může stát, že hovoříme příliš nahlas nebo naopak tiše. Důležitá je také rychlost řeči, ve stresu lidé mluví rychleji, zakoktávají se anebo rychle ztrácí nit svého projevu. Je proto užitečné mít vytvořený návyk, který vám pomůže se před samotnou prezentací či rozhovorem snížit hladinu stresu.
Mohlo by vás zajímat: Hledáte práci? Tyhle dovednosti jsou na pracovnímu trhu nejžádanější
Udržujte oční kontakt
Je jedno, zda mluvíte s jedním člověkem, anebo přednášíte pro desítky lidí. Je potřeba se se svým obecenstvem propojit, udržovat kontakt a nejúčinnějším způsobem je pohled do očí. Zachmuřené sledování svých poznámek nebo obrazovky monitoru počítače dávají partnerovi signál, že pro vás není tak důležitý. Rychleji potom ztrácí zájem o obsah sdělení, což určitě není nic žádoucího. V momentě, kdy se vám podaří oční kontakt udržet, můžete si být jistí, že se vám zároveň podaří udržet i zaujetí svého publika.