Nahlásit chybu
Navrhnout vylepšení
Search
Menu
  • Úvodní stránka
  • Seznam profesních kvalifikací
  • Informace pro školy
  • Vše o zkouškách z NSK
  • Pro autorizované osoby
  • Živnosti a profesní kvalifikace
  • Kontakt
Menu
  • Úvodní stránka
  • Seznam profesních kvalifikací
  • Informace pro školy
  • Vše o zkouškách z NSK
  • Pro autorizované osoby
  • Živnosti a profesní kvalifikace
  • Kontakt

3 tipy, jak udělat dobrý první dojem. Využijete je v osobním i profesním životě

  • Aktualizováno: 19. dubna, 2021

Ať už pracujeme z domu nebo se setkáváme s lidmi naživo, princip je vždy stejný. Chceme udělat při komunikaci dobrý dojem. Sepsali jsme několik tipů pro zlepšení projevu, ať už mluveného nebo nonverbálního, které se hodí pro profese: knihovník v knihovně pro děti, pracovník v administrativě, sommelier a jiné. Inspirujte se v našem článku.

Získejte potřebné znalosti, přihlaste se ke zkoušce z profesní kvalifikace a staňte se kvalifikovaným odborníkem. Národní soustava kvalifikací je praktický nástroj, který umožňuje získání plnohodnotné profesní kvalifikace uplatnitelné na pracovním trhu. 

první dojem

Síla prvního dojmu

O tom, že první dojem je jen jeden, jste už určitě slyšeli mnohokrát. Nicméně mnoho lidí si spojuje první dojem v kontextu toho, co řeknou či udělají. Ovšem mnohem důležitější než „co“ je „jak“. A to ne slovy, ale tělem. Neverbální komunikace podle některých výzkumů odpovídá až za 90 % předaných informací. Chcete-li udělat dobrý první dojem, zaměřte se především na následující prvky:

  • gestikulace, gesta a pohyb rukou – přílišná gestikulace a rychlé pohyby rukou mohou ukazovat příliš „živelnou energii“, která může při prvním setkání vyvolat strach z agresivního jednání a může být pro posluchače nepříjemná. Vhodnější je naopak nechávat ruce podél těla, ne je křížit na prsou nebo před tělem. Velmi důležité jsou tyto znalosti u nejrůznějších manažerských pozic. Například pro Manažery ubytovacích služeb (a to nejen luxusnějších zařízení) je tato znalost základní součástí etikety.
  • upravený vzhled – neměl by být jen doménou žen. Výběrem oblečení dáváme svému komunikačnímu partnerovi najevo, že si jej vážíme a máme k němu úctu. Stylista i textilní návrhář ví, jaké módní kousky jsou vhodné pro konkrétní situaci. Také se rovněž orientuje v módních trendech a vytváří návrhy látek, které nebude mít nikdo jiný. A samozřejmě i on sám si zakládá na svém zevnějšku.
  • úsměv – maličkost, která rozhoduje. Zamračený nebo naštvaný výraz není ideálním pomocníkem při vytváření prvního dojmu. Úsměv, samozřejmě ideálně upřímný a opravdový, dokáže prolomit ledy a udělat skvělý první dojem.

Nekřičet, ale ani nešeptat

Sebevědomý, jistý hlas vám pomůže během dalších částí vašeho projevu. Je dobré se ještě před samotnou přednáškou nebo jednáním rozmluvit. Ujistěte se, že znáte hlavní body svého pojednání, což vám pomůže zvednout sebevědomí. V případě, že jsme nervózní, se může stát, že hovoříme příliš nahlas nebo naopak tiše. Důležitá je také rychlost řeči, ve stresu lidé mluví rychleji, zakoktávají se anebo rychle ztrácí nit svého projevu. Je proto užitečné mít vytvořený návyk, který vám pomůže se před samotnou prezentací či rozhovorem snížit hladinu stresu.

Mohlo by vás zajímat: Hledáte práci? Tyhle dovednosti jsou na pracovnímu trhu nejžádanější

Udržujte oční kontakt

Je jedno, zda mluvíte s jedním člověkem, anebo přednášíte pro desítky lidí. Je potřeba se se svým obecenstvem propojit, udržovat kontakt a nejúčinnějším způsobem je pohled do očí. Zachmuřené sledování svých poznámek nebo obrazovky monitoru počítače dávají partnerovi signál, že pro vás není tak důležitý. Rychleji potom ztrácí zájem o obsah sdělení, což určitě není nic žádoucího. V momentě, kdy se vám podaří oční kontakt udržet, můžete si být jistí, že se vám zároveň podaří udržet i zaujetí svého publika.

Zlepšete své komunikační dovednosti a staňte se manažerem

Obsah článku

#Rodičovská: 9. Jak si budovat profesní kontakty během rodičovské

Získejte náskok! STAS předpovídá trendy v dovednostech na trhu práce

Jak získat kvalifikaci art grafika a otevřít si dveře do světa designu

Jak získat profesní kvalifikaci či certifikát s finanční podporou Úřadu práce?

6 tipů, jak připravit vzdělávací kurz zakončený zkouškou z profesní kvalifikace

Seznam profesních kvalifikací

Víte, jaké dovednosti musíte pro danou kvalifikaci prokázat?

Informace pro školy

Víte, že jako škola máte jisté výhody při získávání autorizací?

Vše o zkouškách

Jak se přihlásit a kde získat informace o zkoušce?

Pro autorizované osoby

Kdo je to autorizovaná osoba a jaké výhody má získání autorizace?

Kvalifikace a živnosti

U řady živností je podmínkou k jejímu získání určitá kvalifikace.

Přihlaste se k odběru našich novinek

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur dela more etc fore lorela ido, soredum foresta logika portala consore mio de la porte sorte forte.

Hlavní menu

  • Úvodní stránka
  • Seznam profesních kvalifikací
  • Kontakt

Hlavní rozcestník

  • Informace pro školy
  • Vše o zkouškách
  • Pro autorizované osoby
  • Kvalifikace a živnosti

Důležité odkazy

  • Aktuální články
  • GDPR
  • Převodník ÚPK a živností
  • Převodník PK pro splnění MZK
  • Národní pedagogický institut ČR
  • Senovážné náměstí 25
  • 110 00 Praha 1
Všechna práva vyhrazena | 2025
Souhlas se zpracováním cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}