Nahlásit chybu
Navrhnout vylepšení
EQAVET
Search
  • Hlavní stránka
  • Co je EQAVET
  • Kvalita v odborném vzdělávání
  • Příklady dobré praxe
  • O nás
Menu
  • Hlavní stránka
  • Co je EQAVET
  • Kvalita v odborném vzdělávání
  • Příklady dobré praxe
  • O nás

Ukazatele kvality

Ukazatele kvality představují jeden z prostředků a možností pro zlepšení kvality v odborném vzdělávání.  Ukazatele kvality vycházejí stejně jako cyklus kvality z přílohy II EQAVET, která je součástí Doporučení Rady ze dne 24. listopadu 2020 o odborném vzdělávání a přípravě pro udržitelnou konkurenceschopnost, sociální spravedlnost a odolnost 2020/C 417/01. Toto doporučení nahradilo původní doporučení Evropského parlamentu a Rady ze dne 18. června 2009, o evropském referenčním rámci pro zajišťování kvality v oblasti odborného vzdělávání a přípravy. Ukazatele kvality mohou využívat a zajišťovat školy, soukromé firmy i veřejné instituce na národní a krajské úrovni.

Na národní a regionální úrovni lze v České republice sledovat těchto pět ukazatelů kvality: 

1. Míra účasti v programech odborného vzdělávání

Počet účastníků v programech odborného vzdělávání podle druhu programu a jednotlivých kritérií.

Cíle ukazatele:

  • Získání základních informací o atraktivnosti odborného vzdělávání na úrovni systému a poskytovatelů
  • Zaměření podpory na zvýšení dostupnosti odborného vzdělávání, a to i pro znevýhodněné skupiny

 2. Míra dokončení programů odborného vzdělávání

Počet osob, jež úspěšně dokončily či nedokončily programy odborného vzdělávání, podle druhu programu a jednotlivých kritérií.

Cíle ukazatele:

  • Získání základních informací o dosažených výsledcích ve vzdělávání a o kvalitě vzdělávacího procesu
  • Výpočet podílu učících se, kteří nedokončili program, ve srovnání s mírou účasti
  • Podpora úspěšného dokončení jako jeden z hlavních cílů kvality v oblasti odborného vzdělávání
  • Podpora poskytování přizpůsobených vzdělávacích programů, a to i pro znevýhodněné skupiny

3. Míra uplatnění účastníků programů odborného vzdělávání

a) oblast uplatnění účastníků odborného vzdělávání v daný okamžik po dokončení vzdělávání podle druhu programu a jednotlivých kritérií
b) podíl zaměstnaných učících se v daný okamžik po dokončení vzdělávání podle druhu
programu a jednotlivých kritérií

Cíle ukazatele:

  • Podpora zaměstnatelnosti
  • Lepší schopnost odborného vzdělávání reagovat na měnící se požadavky trhu práce
  • Podpora poskytování přizpůsobených vzdělávacích programů, a to i pro znevýhodněné skupiny

4. Využití získaných dovedností na pracovišti

a) informace o zaměstnání, které jednotlivé osoby získaly po dokončení vzdělávání podle druhu vzdělávacího programu a jednotlivých kritérií
b) míra spokojenosti osob a zaměstnavatelů se získanými dovednostmi či schopnostmi

Cíle ukazatele:

  • Zvýšení zaměstnatelnosti
  • Lepší schopnost odborného vzdělávání reagovat na měnící se požadavky trhu práce
  • Podpora poskytování přizpůsobených vzdělávacích programů, a to i pro znevýhodněné skupiny

5. Míra nezaměstnanosti podle jednotlivých kritérií

Cíle ukazatele:

  • Podkladové informace pro rozhodování na úrovni systémů odborného vzdělávání

Příloha II Rámec EQAVET obsahuje soubor orientačních deskriptorů EQAVET a také  referenční soubor deseti ukazatelů EQAVET.

Hlavní rozcestník

  • Co je EQAVET
  • Kvalita v odborném vzdělávání
  • Příklady dobré praxe
  • O nás

Důležité odkazy

  • GDPR
  • Kontakt
  • Ke stažení
EQAVET
  • EQAVET
  • NPI ČR
  • Senovážné náměstí 25, 110 00 Praha 1
Tento projekt je realizován za finanční podpory Evropské unie. Za obsah sdělení odpovídá výlučně autor. Sdělení nereprezentují názory Evropské komise a Evropská komise neodpovídá na použití informací, jež jsou jejich obsahem.
Všechna práva vyhrazena | 2023