Celkové zkušenosti a poznatky škol zapojených do ověřování si můžete přečíst v článku Do ověřování e-portfolia se zapojilo 40 pedagogů a 700 žáků.
Ve školním roce 2020/21 jsme se zástupci a žáky sedmi odborných středních a vyšších odborných škol různého zaměření ověřovali využití e-portfolia ve výuce. Zkušenosti všech škol jsou vesměs pozitivní, všechny budou v zařazení práce s e-portfolia pokračovat a mají v plánu ho dále rozvíjet a rozšiřovat i do dalších předmětů.
Celkové zkušenosti a poznatky škol zapojených do ověřování si můžete přečíst v článku Do ověřování e-portfolia se zapojilo 40 pedagogů a 700 žáků.
SPŠ dopravní Praha 5 navázala ověřováním e-portfolia na své předchozí zkušenosti s papírovou formou portfolia v podobě složky. Zapojilo se 32 studentů 2. ročníku oborů Ekonomika městské dopravy a Logistika v dopravě. Pro realizaci e-portfolia škola zvolila prostředí Google a jeho aplikace, disk, sdílené složky, kalendář, fotky, YouTube, dokumenty, tabulky, podcasty, Google Digitální garáž. Do projektu byl zapojen zřizovatel školy – Dopravní podnik hl. m. Prahy, který poskytl odborníky z praxe pro realizaci odborných přednášek, včetně přednášky personalistky. Žáci si certifikát o absolvování přednášky vložili do e-portfolia. Práce s e-portfoliem podpořila u žáků rozvoj klíčových kompetencí a dovedností, mj. schopnost sebehodnocení vlastní samostatné práce, schopnost konstruktivně hodnotit práce jiných žáků a schopnost spolupráce při řešení problémů s jinými lidmi, např. sdílením dokumentů. Celý rozhovor.
SPŠ dopravní Praha 5 – Motol
SPŠ chemická Pardubice s portfoliem teprve začíná, do ověřování e-portfolia zapojila žáky 2. ročníku učebního oboru Kadeřník, žáky 3. a 4. ročníku oboru Aplikovaná chemie a žáky dvouletého nástavbového studia Vlasová kosmetika. Jako digitální prostředí pro tvorbu portfolia zvolili Google platformu. Do portfolia mohou žáci vkládat nejen školní úspěchy a práce, ale i úspěchy získané mimo školu nebo např. zkušenosti z odborných praxí. Při tvorbě e-portfolia si žáci rozvíjejí nejen digitální kompetence, ale i komunikativní, kompetence informačních a komunikačních technologií. Cílem školy je využít e-portfolio i v odborných předmětech. Celý rozhovor.
SPŠ chemická Pardubice
SZŠ a VOŠ zdravotnická Nymburk používá portfolio jako povinnou součást výuky již od roku 2014. Do ověřování e-portfolia škola zapojila cca 40 studentů 1. až 3. ročníku oboru Diplomovaná dentální hygienistka. K e-portfoliu používají Google Classroom, ve kterém má každý žák již od prvního ročníku založené své portfolio a seznamuje se zároveň s jeho koncepcí. Škole se osvědčilo, že studenti měli zkušenost s digitálním portfoliem ještě před distanční výukou. Práce s e-portfoliem rozvíjí u studentů dovednosti práce s informacemi, schopnost řešení problémů i komunikační dovednosti. Studenti i pedagogové hodnotí e-portfolio pozitivně, zejména ve vztahu k přípravě na absolutorium z odborných předmětů. Celý rozhovor.
SZŠ a VOŠ zdravotnická Nymburk
Střední odborná škola obchodu užitého umění a designu Plzeň přešla z tištěné formy portfolia na jeho elektronickou verzi. Práci s e-portfoliem si v rámci ověřování vyzkoušeli žáci 1. až 4. ročníků oborů s maturitní zkouškou výtvarných i ekonomických oborů. V období distanční výuky škola e-portfolia využívala ve všech ročnících. K e-portfoliu využívají programy Microsoft Office, ADOBE (Indesign, Photoshop, Illustrator) a Google a jeho aplikace. Žák díky práci na e-portfoliu může sledovat a hodnotit svůj vlastní pokrok při osvojování důležitých pracovních dovedností, zaznamenávat své úspěchy a prezentovat svůj profil potenciálnímu zaměstnavateli. Práce s e-portfoliem vede žáky cíleně ke komunikaci, spolupráci, tvořivosti a argumentaci, kritickému přístupu a myšlení, výrazně přispívá k rozvoji jejich klíčových kompetencí včetně digitálních kompetencí. Celý rozhovor.
Střední odborná škola obchodu užitého umění a designu Plzeň, Nerudova 33
Vyšší odborná škola publicistiky Praha pracuje s portfoliem od roku 2007 a do ověřování e-portfolia se zapojili všichni studenti 1. až 3. ročníku oborů Faktografická rozhlasová a televizní tvorba a Publicistika. Od roku 2015 škola využívá Maharu, studenti se e-portfoliu věnují v rámci samostatné práce, ukládají do něj výstupy z hodin, odevzdávají jeho prostřednictvím vypracovaná zadání. Z výstupů z profesních dílen sestavují v Mahaře tematické bloky a jejich prostřednictvím se obracejí na garanty jednotlivých zaměření a ucházejí se o místo v jejich ateliéru. Díky práci s portfoliem dochází u studentů k významnému rozvoji digitálních a kreativních dovedností. Celý rozhovor.
Střední odborná škola pro administrativu v EU, Horní Počernice má zkušenost s portfoliem v papírové podobě i s e-portfoliem. Do ověřování se zapojili žáci 3. ročníků všech oborů školy: provoz diplomatických služeb, právní administrativa, mediální komunikace, řízení lidských zdrojů, bankovnictví. K tvorbě e-portfolia používá škola MS Teams. Práce s portfoliem umožňuje žákům rozvoj kritického myšlení, schopnost analýzy, syntézy i hodnocení, rozvíjí jejich schopnost zhodnocení relevantnosti získaných vědomostí a dovedností při studiu a úvahy nad jejím použitím v praxi. Do projektu se zapojily obě výchovné poradkyně, jedna je ve škole zároveň kariérovou poradkyní. Jako možnou vidí zástupkyně školy práci s portfoliem v hodinách odborných předmětů pro lepší představu studentů. Celý rozhovor.
SŠ informatiky a finančních služeb, INFIS, Plzeň začala pracovat s portfoliem v papírové formě v roce 2018, od školního roku 2020/21 přešla k digitální verzi. Do ověřování e-portfolia se zapojilo 270 žáků z 1. až 3. ročníků oborů Informatika a Logistika. Práce na portfoliu probíhá na seznamovacím pobytu v 1. ročníku, kde si žáci vytvoří první verzi svého portfolia, které se ve škole stává podkladem pro práci v IT předmětech i v rámci projektového dne. Do portfolia si žáci vkládají i životopis a motivační dopis, dále hodnocení praxe od žáka i od firmy. Pro elektronickou verzi portfolia využívá škola aplikaci Delve, která je součástí balíčku Office 365. Žáci při práci s portfoliem rozvíjejí své komunikativní, digitální, pracovní a měkké dovednosti. Celý rozhovor.