Pro zvýšení kvality odborného vzdělávání je nezbytné, aby cíle a obsah výuky v programech počátečního odborného vzdělávání odpovídaly potřebám trhu práce a reflektovaly potřeby jednotlivce v 21. století. Modularizace představuje jednu z cest, jak toho dosáhnout.
Modularizace v počátečním i dalším vzdělávání nachází oporu také v národních strategických dokumentech, jako jsou Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030 (Strategie 2030+) i nově schválený Dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávání a vzdělávací soustavy České republiky 2023-2027, tak v Doporučení Rady EU o odborném vzdělávání z roku 2020.
Modularizace je organizační uspořádání výuky, které podporuje flexibilitu v odborném vzdělávání a přináší řadu výhod jak pro školy, tak zaměstnavatele.
Pro žáky a studenty v počátečním odborném vzdělávání znamená modularizace zejména efektivnější způsob výuky, která více provazuje teorii s praxí a umožňuje reflektovat rychleji vývoj v daném oboru. Zároveň reflektuje různé potřeby jak na straně učících se osob, tak na straně poskytovatelů vzdělávání. Podle Dlouhodobého záměru rozvoje vzdělávání v ČR na období 2023–2027 se očekává, že odborné školy budou pomocí modulů propojovat počáteční a další vzdělávání a také využívat možnosti uznávání výsledků učení.
Modulární výuka spočívá ve změně přístupu, která se týká především přenesení pozornosti z probírané látky na učební činnosti žáka a na výsledky učení, které jsou pak také předmětem hodnocení zvládnutí modulu.
Vzdělávací modul musí splňovat některá kritéria. Kromě jasně definovaných výsledků učení a způsobů jejich ověření, je to také např. vymezení vlastní funkce modulu. Modul zároveň musí definovat určitý soubor učebních činností, učebních situací i učební látky.
Modul je potřeba chápat jako prvek, který lze začlenit do více vzdělávacích programů ve vztahu k různým kontextům a vzdělávacím cestám, kde může najít široké uplatnění. Modul může být samostatný nebo může navazovat na další moduly. Moduly mohou být různě velké a náročné (obsahově i časově) a ve vztahu k vzdělávacímu programu nebo kurzu mohou mít různý význam, mohou být jak odborně teoretické, tak výlučně prakticky zaměřené nebo kombinované.
Současně platná legislativa umožňuje školám realizovat výuku modulárně (pomocí vzdělávacích modulů). V projektu Modernizace odborného vzdělávání, který probíhal v letech 2017–2020 si tuto možnost vyzkoušelo celkem 105 středních odborných škol a vzniklo více než 1000 modulů odborných i všeobecně vzdělávacích. Některé školy zapojené do projektu si pak moduly do svého vzdělávacího programu zařadily.
Více informací včetně vytvořených modulů lze najít na www.mov.nuv.cz.
Modulární výuka přináší řadu výhod pro žáky a studenty, školy i zaměstnavatele. Je flexibilní v tom smyslu, že umožňuje rychleji začlenit nové trendy a požadavky sociálních partnerů školy. Usnadňuje aktualizaci vzdělávacího obsahu, protože jednotlivé moduly lze snadno nahradit nebo upravit bez nutnosti přepracovávat celý vzdělávací program.
Modulární systém také podporuje celoživotní učení, protože umožňuje provazovat moduly v počátečním odborném vzdělávání s moduly v dalším odborném vzdělávání. Další z výhod je individualizace vzdělávání, kdy si studenti mohou vybrat volitelné moduly, které nejvíce odpovídají jejich zájmům a kariérním cílům. Modularizace také umožňuje efektivnější hodnocení, protože každý modul může být hodnocen zvlášť, což poskytuje lepší přehled o pokroku a osvojení dovedností jednotlivce.
V rámci profesního vzdělávání mají zaměstnavatelé díky modularizaci možnost přizpůsobit vzdělávání svých pracovníků aktuálním potřebám firmy, protože absolvent školy se svou odbornou přípravou celý profesní život nevystačí a je veden k tomu, že se musí průběžně vzdělávat a rozvíjet.
Začlenění modulární výuky do života školy vyžaduje pečlivé plánování a přípravu a v neposlední řadě i spolupráci celého pedagogického sboru. Prvním krokem je analýza stávajícího kurikula a identifikace oblastí, kde by modulární přístup mohl být největším přínosem. Dalším krokem je návrh provázanosti a posloupnosti jednotlivých modulů (a tedy i jejich průřezovost napříč obory vzdělání, které škola nabízí). Teprve poté je možné přistoupit k tvorbě konkrétních modulů, které musí být v souladu se vzdělávacími cíli a standardy. Důležité je také zaškolení pedagogů, aby mohli moduly správně vytvořit a aby byli podle nich schopni efektivně vyučovat a poskytovat podporu žákům a studentům. Klíčovým prvkem je zavedení systému hodnocení a zpětné vazby, který reflektuje specifika modulárního vzdělávání.
S dostatečným nadšením pro způsob modulární výuky a s podporou kolegů z pedagogického sboru a spolupracujících zaměstnavatelů může být modulární výuka úspěšně integrována do jakéhokoliv vzdělávacího prostředí zajišťujícího realizaci odborné výuky.
Mezi příklady inspirativní praxe, které identifikovala Česká školní inspekce, patří přístup Obchodní akademie, hotelové školy a střední odborné školy, Turnov, Zborovská 519, p. o. Škola inspiruje svým modulovým pojetím odborného výcviku v ŠVP, zejména v oborech vzdělání Pivovarník-sladovník a Nástrojař. Právě na oboru vzdělání Nástrojař, který má ve škole dlouhou tradici, lze porovnat vývoj oboru vzdělání před zavedením modulové výuky a po prvním roce této výuky. Škola se také vyznačuje velmi dobrou spoluprací se sociálními partnery. Žáci absolvují závěrečné zkoušky ve firmách, někteří v nich pak zůstávají jako zaměstnanci. Škola má v uvedených oborech vzdělání také vhodně pojaté propojení mezi odborným výcvikem a všeobecně vzdělávacími předměty a disponibilní hodiny využívá k posílení odborných předmětů a odborného výcviku. Vedení školy zajímá zpětná vazba od žáků, která se týká srozumitelnosti požadavků v jednotlivých modulech a jejich délky. Sbírá ale i zpětnou vazbu od učitelů, která pokrývá organizaci odborného výcviku či propojení odborného výcviku s odbornými předměty. Modulový systém je na základě zpětné vazby upravován.
Příklad inspirativní praxe se vztahuje ke kritériu 1.2 Kvalitní školy (v modifikaci pro střední vzdělávání): „Škola má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie rozvoje školy a je v souladu s kurikulárními dokumenty (RVP); jeho cíle jsou srozumitelné pro pedagogy i rodiče“.
www.kvalitniskola.cz/Uvodni/Priklady-z-inspirativni-praxe/PIP69/Odborny-vycvik-modulove