Působení odborníků z praxe ve škole patří mezi nejvýznamnější aktivity, které střední a vyšší odborné školy v oblasti odborného vzdělávání a spolupráce se zaměstnavateli dělají. Z výsledků třetí vlny šetření projektu P-KAP realizované v roce 2021 vyplynulo, že 79 % středních a vyšších odborných škol v ČR pořádá přednášky a podporuje jiné formy účasti odborníka z praxe ve výuce. Ve srovnání s první vlnou šetření (2016) jde o nárůst o 11 p. b. Ještě o něco zajímavější může pro žáky i učitele být působení zahraničních odborníků z praxe.
Odborníci z praxe mohou žákům zatraktivnit výuku a přiblížit školu díky přenosu odborných poznatků, novinek a trendů z prostředí praxe více potřebám trhu práce. Pro učitele může být zajímavou příležitostí vyzkoušet si např. výuku v tandemu s odborníkem z praxe, ale také třeba dělat mentora kolegům z jiné školy. Pokud jde o spolupráci dlouhodobějšího rázu, je potřeba, aby odborník z praxe získal od školy informace, které jsou pro jeho působení ve výuce podstatné.
Odborníci z praxe mají často velmi dobré prezentační dovednosti, ale nedokáží uzpůsobit obsah potřebám, znalostem a věku žáků a připravit tak odpovídající výukové materiály. Měli by se proto seznámit se vzdělávacím kontextem a pedagogickými dokumenty školy. Jejich působení může škole přinést zajímavé vybočení ze zajetých kolejí, důležitou reflexi a také třeba řadu úprav ve školním vzdělávacím programu.
VOŠ ekonomických studií, SPŠ potravinářských technologií a SOŠ ekologická a veterinární v Podskalské ulici v Praze je zkušeným předkladatelem projektů mobilit Erasmus+. Škola promyšleně pracuje s celkovou internacionalizací a do zahraničí vysílá také pedagogické pracovníky. V ŠVP zakotvené odborné praxe žáků ve firmách a organizacích mohou probíhat v České republice i v zahraničí. Pokud se stáž koná v zahraničí, je účastníkům při dodržení kvalitativních aspektů uznána jako splněná povinnost.
Od stáže k workshopům zahraničních odborníků ve škole
Žáci a studenti začali vyjíždět nejprve na krátkodobé stáže, později i na dlouhodobé stáže. „Dalším krokem pro nás bylo vysílání našich pracovníků na stáže do českých firem, v rámci šablon, a do zahraničních firem v rámci programu Erasmus+,“ říká koordinátorka projektů Mgr. Michaela Bennett. „Tento krok vyplynul z faktu, že studenti přijížděli se zajímavými postřehy, zjištěními a postupy. My cítíme, že pokud chceme zatraktivnit výuku a naše obory a odborné školství vůbec, je potřeba nejen dostat žáky a studenty do firem, ale toto zprostředkovat v co největší míře i učitelům. Odtud byl jen krok k prohloubení spolupráce s italskou firmou, malou řemeslnou cukrárnou, kde spojením designérky paní Flory Scarpy a cukráře, učitele cukrářství na Universitá del Gusto, pana Luciana Todora, vznikla unikátní cukrárna, která produkuje špičkové svatební, narozeninové a další dorty. V této cukrárně byla na dlouhodobé stáži naše absolventka SŠ a naše nynější studentka VOŠ. Její zapálení, profesionalita a šikovnost nám otevřela dveře k této spolupráci“.
Působení italských odborníků mělo ve škole nakonec širší, mezipředmětové a dokonce i mezioborové využití. Umožnilo všem žákům, studentům a zaměstnancům poznat postupy výroby některých italských specialit, ale i vidět vývoj malé firmy od samotného počátku, od vytvoření podnikatelského záměru, tvorby loga tak, aby odpovídalo firemní identitě, přes postupné získávání klientely až po silné umístění se na předních místech v oboru. Seminářů a workshopů italských cukrářů se účastnili žáci oboru potravinářské technologie i studenti oborů ekonomických.
Zajímavý obsah těchto vzdělávacích akcí slouží i pro případové studie a při aplikaci teoretických poznatků, které se žáci a studenti učí v odborných předmětech, do praxe. I pro zahraniční partnery se jednalo o velmi přínosnou zkušenost, seznámili se s novými produkty typickými pro české prostřední, ochutnali výrobky studentů školy – tradiční české buchty, viděli řemeslnou pekárnu Kabát, kde žáci absolvují své odborné praxe a navštívili IF Café – luxusní cukrárnu, kde se seznámili s novými postupy při výrobě zákusků.
Zkušenosti a inspirace pro další spolupráci
Zkušenost byla pro obě strany velmi inspirativní a škola chce pokračovat v navázané spolupráci, která jí nejen inspiraci, ale také poučení pro realizaci dalších aktivit tohoto typu. „Naše setkání jsme naplánovali jako týdenní, což bylo pro obě strany velmi náročné. Pro organizátory ve škole to znamenalo zvládnout akci nad rámec běžného provozu výuky, bylo třeba změnit rozvrh pro celé obory napříč ročníky střední i vyšší odborné školy. Také bylo potřeba, aby se ostatní učitelé zapojili a pomohli s tlumočením a dozorem. Dokonce jsme přesunuli i Projektový den, který se na naší škole koná několikrát ročně pro žáky základních škol. Pro zahraniční partnery přítomnost v naší škole znamenala celotýdenní výpadek během přípravy na oslavy Halloweenu. Nicméně pražské setkání bylo pro zahraniční specialisty přínosem a výzvou mimo jiné i z toho důvodu, že Luciano dosud nevedl takto mladé studenty a pracoval u nás s jinými zařízeními a surovinami“, říká Michaela Bennett.
„Další setkání bychom chtěli zaměřit vedle pečení italských specialit i na pečení českých specialit, kde bychom naše zahraniční specialisty naučili české receptury,“ pokračuje paní Bennett. „Již nyní víme, že jsou těmto aktivitám otevřeni, protože již naše stážistka během své dlouhodobé stáže představila české receptury a ve vánočním období italská cukrárna obohatila svou nabídku o vanilkové rohlíčky a perníčky. Doufáme, že se nám podaří získat financování opět pomocí projektu v rámci Erasmus+. Protože je naše zkušenost nedávná, zatím jsme nehledali další možnosti financování pro zajištění udržitelnosti tohoto způsobu zatraktivnění výuky.
V rámci našeho schváleného projektu Erasmus+ však škola plánuje ještě jednu návštěvu odborníka ze zahraničí. Tentokrát půjde o irského podnikatele s českými kořeny. Jedná se o absolventa oboru pekařství, který má osobní vazby na ředitele školy, který byl v minulosti jeho učitelem. Tyto vazby pomohly škole spolupráci navázat. Další slibnou spolupráci škola vidí v kontaktu s asociací malých pivovarů ve Skotsku. Na dlouhodobé stáži je nyní absolvent oboru kvasná technologie v minipivovaru Windswept Brewing. Teprve budoucnost ukáže, jestli se i tato spolupráce rozvine nad rámec stáží.“
Ve škole by rádi i v budoucnu organizovali kratší akce podobné workshopům s italskými cukráři. Ideálně už jen jako třídenní a ne nárazové akce, ale jako pravidelné a delší. Ve škole se zvýšil zájem o zahraniční stáže nejen mezi žáky a studenty, ale také mezi učiteli.
INSPIRACE PRO ŠKOLY:
Odborné vzdělávání a spolupráce školy se zaměstnavateli
Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě
Kariérové poradenství včetně prevence předčasných odchodů ze vzdělávání
Škola jako centrum celoživotního učení