TIP: Pokud zkoušku úspěšně absolvujete, získáte celostátně uznávaný certifikát - osvědčení o profesní kvalifikaci, které má stejnou platnost jako např. výuční list. S osvědčením, že svou práci opravdu dobře umíte, máte výrazně větší šanci, že při dalším hledání práce uspějete! Více o zkouškách a certifikátu

Příště nezobrazovat

Tato profesní kvalifikace 65-027-M je součástí Národní soustavy kvalifikací (NSK)

Co potřebuji umět a jak mě budou zkoušet?

  • Poskytování informačních služeb

    Kritéria hodnocení Ověření
    Poskytovat podrobné informace o nabízených službách v regionu a o dalších aktivitách Praktické předvedení
    Informovat o kultuře, památkách a přírodních a turistických zajímavostech v regionu Praktické předvedení
    Prodávat nebo poskytovat informační materiály Praktické předvedení
    Využívat při poskytování informací mapky, plánky a další grafický a obrazový materiál Praktické předvedení
  • Prodej suvenýrů, informačních a doplňkových materiálů

    Kritéria hodnocení Ověření
    Nabízet a prodávat suvenýry, mapy, knihy a další informační materiály a doplňkový sortiment včetně jeho evidence Praktické předvedení
    Přijmout a vyúčtovat hotovostní i bezhotovostní platbu Praktické předvedení
    Vyhotovit účetní doklady příjmové a výdajové Praktické předvedení s písemným ověřením
    Evidovat prodané služby a přijaté platby a vydané a přijaté doklady Ústní ověření
    Vyúčtovat pokladní hotovost Písemné ověření
    Nakládat s hotovostí bezpečně podle předpisů Praktické předvedení
    Provést vyúčtování se zákazníkem Praktické předvedení
  • Komunikace s klienty turistického informačního centra

    Kritéria hodnocení Ověření
    Zjistit a poskytnout informace podle charakteru dotazu klienta Praktické předvedení
    Zabezpečit nabízenou službu v rámci regionu podle požadavku klienta Praktické předvedení
    Komunikovat profesionálně, a to i v cizím jazyce (je dané speciální zkouškou) Praktické předvedení
    Zodpovídat obvyklé i neobvyklé dotazy a řešit vzniklé situace Praktické předvedení
  • Vyřizování korespondence

    Kritéria hodnocení Ověření
    Vyřizovat písemnou a elektronickou korespondenci související s prací turistického informačního centra Písemné ověření
    Připravovat materiály pro každodenní činnost informačního centra Ústní ověření
  • Prezentování a propagace místa

    Kritéria hodnocení Ověření
    Sledovat akce v regionu, upozorňovat na ně a propagovat je Ústní ověření
    Propagovat turistické zajímavosti kulturní, technické, přírodní a jiné Ústní ověření
    Navrhnout způsob zlepšení propagace místa Písemné ověření
  • Aplikace znalostí historie a dějin kultury v České republice ve vztahu k cestovnímu ruchu

    Kritéria hodnocení Ověření
    Objasnit vztah historie a dějin umění ČR ve vztahu k cestovnímu ruchu Ústní nebo písemné ověření
    Vysvětlit politické, sociální a ekonomické souvislosti dějin ČR, prokázat znalosti dobových souvislostí a významných historických událostí Ústní nebo písemné ověření
    Prokázat základní znalosti o archeologických a historických zajímavostech v místě Ústní nebo písemné ověření
    Prokázat znalosti o umění a historických osobnostech v místě Ústní nebo písemné ověření
    Pracovat s odbornou literaturou Praktické předvedení
    Charakterizovat nejvýznamnější kulturní, historické a architektonické památky v místě Ústní nebo písemné ověření
    Poznávat na obrázku nebo podle známých charakteristik nejvýznamnější historické a památkové objekty v místě a zařadit je do historického období Praktické předvedení (nad obrazovými materiály s vysvětlením)
  • Využívání znalostí zeměpisu cestovního ruchu v České republice

    Kritéria hodnocení Ověření
    Objasnit vztah geografie a cestovního ruchu Ústní ověření
    Pracovat s mapou a geografickými údaji a dalšími informacemi Praktické předvedení
    Charakterizovat přírodní podmínky v místě Ústní nebo písemné ověření
    Zhodnotit potenciál konkrétního geografického prostředí podle zadání pro realizaci cestovního ruchu Ústní nebo písemné ověření
    Vysvětlit faktory, které tvoří turistický potenciál regionu a způsoby podpory cestovního ruchu Ústní nebo písemné ověření
    Charakterizovat významné oblasti cestovního ruchu v ČR a v místě Ústní nebo písemné ověření
  • Aplikace znalostí o životním prostředí ve vztahu k cestovnímu ruchu

    Kritéria hodnocení Ověření
    Vysvětlit význam udržitelného cestovního ruchu a ochrany přírodního dědictví Ústní nebo písemné ověření
    Vysvětlit úlohu chráněných oblastí a chování turistů v nich (flóra, fauna...) Ústní nebo písemné ověření
    Uvést další způsoby ochrany životního prostředí a vlivy cestovního ruchu, průmyslu a zemědělství Ústní nebo písemné ověření
    Charakterizovat podnebí v zadané oblasti a vlivy počasí na cestovní ruch Ústní nebo písemné ověření
  • Interpretace podrobných tematických znalostí reálií a specifik v cestovním ruchu v ČR

    Kritéria hodnocení Ověření
    Podrobně charakterizovat památky UNESCO v ČR Ústní nebo písemné ověření
    Charakterizovat různé druhy turistiky (pěší, horská, vodní atd. podle zadání) ve vztahu k příslušnému místu Ústní nebo písemné ověření
    Popsat folklór, zvyky, pověsti v dané oblasti a regionu Ústní nebo písemné ověření
    Představit mnohokulturnost českého prostředí Ústní nebo písemné ověření
  • Příprava výkladu průvodce a nabídky průvodcovských služeb

    Kritéria hodnocení Ověření
    Získávat, třídit a využívat informace pro přípravu výkladu s ohledem na posluchače a jejich zájmy Praktické předvedení
    Pracovat s literaturou, internetem, mapami apod. – využívat informační zdroje Praktické předvedení
    Připravit výklad na dané téma pro určitou skupinu účastníků (poutavě, správně, objektivně...) Praktické předvedení
    Zpracovat přípravu na zájezd nebo naplánovat trasu Praktické předvedení
    Připravit individuální nabídku průvodcovských služeb Praktické předvedení
  • Vedení skupiny

    Kritéria hodnocení Ověření
    Reprezentovat oblast – místo, město Praktické předvedení (po celou dobu ověřování)
    Prokázat znalost zásad bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci (BOZP) a jejich dodržování Ústní nebo písemné ověření
    Zajišťovat bezpečnost klientů Praktické předvedení (po celou dobu ověřování)
    Uplatňovat techniku průvodcovské činnosti (postoj k památce, skupině, práce s početnou skupinou apod.) Praktické předvedení (po celou dobu ověřování)
    Řídit časový plán, dodržovat časový harmonogram Praktické předvedení
    Vyhodnotit riskantní a nebezpečné situace a přijmout opatření Ústní ověření
    Zvládat obvyklé i neobvyklé a stresové situace, prokázat zásady krizové komunikace Praktické předvedení s ústním ověřením
    Udržovat neutrální přístup a zdvořilost Praktické předvedení (po celou dobu ověřování)
    Zvládat dynamiku skupiny Praktické předvedení (po celou dobu ověřování)
    Vyvolat pocit jistoty u klientů (ochrana proti kriminalitě, podvodům apod.) Ústní ověření
    Orientovat se v terénu Praktické předvedení
    Vysvětlit způsob poskytnutí předlékařské první pomoci Ústní ověření
  • Provádění výkladu

    Kritéria hodnocení Ověření
    Provádět skupiny nebo jednotlivé návštěvníky po přírodních a kulturních památkách v místě Praktické předvedení
    Představit návštěvníkům kulturní a přírodní dědictví a životní prostředí v místě Ústní nebo písemné ověření
    Informovat návštěvníky o významných aspektech života v dané lokalitě Ústní nebo písemné ověření
    Využívat technické prostředky v práci pracovníka turistického informačního centra Praktické předvedení
    Používat vhodný a kultivovaný styl řeči a slovní zásobu Ústní nebo písemné ověření
    Zaujmout správný postoj vůči skupině klientů a dodržet jej, případně reagovat pružně na situaci, pohotově se rozhodovat Ústní nebo písemné ověření
    Uplatňovat schopnost pracovat samostatně a nezávisle, improvizovat Praktické předvedení
  • Zohledňování osob se speciálními potřebami při výkonu práce v cestovním ruchu

    Kritéria hodnocení Ověření
    Identifikovat zvláštní potřeby klientů Ústní ověření
    Připravit plán vhodný pro všechny klienty nebo se zohledněním individuálních potřeb Praktické předvedení
    Přizpůsobit trasu možnostem klientů podle jejich omezení Praktické předvedení
    Přizpůsobit trasu s ohledem na bezpečnost dětí Praktické předvedení
  • Orientace v technikách služeb cestovního ruchu a jejich využití v praxi

    Kritéria hodnocení Ověření
    Zajistit asistenční, stravovací, ubytovací a dopravní služby Praktické předvedení
    Poskytovat informační služby, orientovat se v informačních a rezervačních systémech Ústní nebo písemné ověření
    Spolupracovat s turistickými informačními centry, organizacemi cestovního ruchu, s tuzemskými a zahraničními partnery Praktické předvedení s ústním vysvětlením
    Popsat organizaci cestovního ruchu (destinačního managementu) v místě Ústní nebo písemné ověření
    Aplikovat v praxi základní znalosti marketingu cestovního ruchu Praktické předvedení s ústním vysvětlením
  • Uplatňování profesního jednání a komunikace

    Kritéria hodnocení Ověření
    Charakterizovat profesi pracovníka turistického informačního centra a jeho pozici v cestovním ruchu Ústní ověření
    Dbát na vzhled, kultivovaný projev a dobrou fyzickou kondici Praktické předvedení
    Předvést kultivovaný hlasový projev – přednes, výslovnost, technika dýchání Ústní ověření a praktické předvedení
    Uplatňovat vizuální kontakt a nonverbální komunikaci Praktické předvedení
    Zvládat komunikaci s nepříjemnými účastníky, zodpovídat jejich dotazy, zvládnout situaci Ústní ověření a praktické předvedení
    Prokázat schopnost jednání s lidmi a práce v týmu Praktické předvedení (po celou dobu ověřování)
    Uplatňovat profesní chování a etiku v práci pracovníka turistického informačního centra Praktické předvedení (po celou dobu ověřování)
    Uplatňovat komunikační a řečnické dovednosti Praktické předvedení
    Porozumět problému a vyřešit ho, přizpůsobit se konkrétní situaci Praktické předvedení s ústním vysvětlením
    Vnímat místní souvislosti nebo souvislosti závislé na specifiku klienta a jednat podle toho Praktické předvedení s ústním vysvětlením
    Předcházet problémům a konfliktním situacím Praktické předvedení (po celou dobu ověřování)
    Chovat se zodpovědně, rozvážně, vyrovnaně Praktické předvedení (po celou dobu ověřování)
    Projevovat vstřícnost, ochotu, úctu k lidem Praktické předvedení (po celou dobu ověřování)
    Uplatňovat přiměřené sebevědomí, schopnost sebeovládání a sebekázeň Praktické předvedení (po celou dobu ověřování)
  • Ústní komunikace v cizím jazyce při výkonu práce v cestovním ruchu

    Kritéria hodnocení Ověření
    Prokázat schopnost všeobecně konverzovat v rozhovoru se zkoušejícím v délce 5 min., konverzace má napodobovat běžný rozhovor mezi průvodcem a turistou Ústní ověření
    Připravit si a podat výklad podle vlastního výběru o přírodním a kulturním dědictví místa nebo oblasti v délce 5 min., uchazeč může nahlížet do poznámek (nesmí je však doslovně číst), zkoušející může položit 1–2 doplňující otázky k tématu výkladu Ústní ověření
    Shrnout obsah textu v rozsahu asi 250 slov, jako např. text historického popisu, brožury ap., uchazeč obdrží text 3 min. předem a může si připravit poznámky, pak text vrátí zkoušejícímu a vlastními slovy v cizím jazyce parafrázuje obsah textu Ústní ověření
  • Písemná komunikace v cizím jazyce při výkonu práce v cestovním ruchu

    Kritéria hodnocení Ověření
    Napsat dopis, vzkaz nebo sdělení (podle vlastního výběru) v rozsahu cca 50 slov, text se bude vztahovat k práci v turistickém informačním centru při komunikaci s klienty, bude srozumitelný, bude zachován správný slovosled, pravopis bez hrubých gramatických a stylistických chyb Písemné ověření

Chci se nechat vyzkoušet

Další informace o zkoušce z profesní kvalifikace, získáte na webu Národní systém kvalifikací (NSK) nebo si níže stáhněte podrobný hodnotící standard. Stáhnout hodnotící standard ve formátu PDF

Uložte si zkoušky, které vás zajímají, mezi oblíbené položky anebo přímo do svého osobního plánu profesního rozvoje.

Zaregistrujte se zdarma

Kde se můžu nechat vyzkoušet?

Zobrazit všechny dostupné zkoušející (1)

Zdroj informací

narodni-kvalifikace.cz